"In een wereld waar er 3 keer zoveel stoelen zijn als mensen is het cruciaal goed na te denken over het belang van nieuwe producten. Binnen deze context werken de PlannenMannen aan projecten die een bijdrage leveren aan de maatschappij”

OPDRACHTGEVER

Plannenmannen

PROJECT

Merkpositionering & Identiteit

Huisstijl & Logo ontwerp

Maatschappelijke impact met social design_

In een wereld waar er 3 keer zoveel stoelen zijn dan mensen is het cruciaal goed na te denken over het belang van nieuwe producten. 

Gedreven door deze context werken de Plannenmannen aan projecten die maatschappelijk te verantwoorden zijn. 

 

De PlannenMannen spreken duidelijke taal. De naam schreeuwt het al. Recht voor z’n raap. Geen trend gedreven poespas, maar tijdloze ideeën die een toevoeging zijn aan de maatschappij.  Een lang woord dat eruit rolt als een klank.  Een klank waarmee we mensen bewust willen maken van hun eigen impact op de directe omgeving.  

Het beeldmerk van de Plannenmannen is gebaseerd op de Nederlandse letterdozen uit de jaren 70. Dit doosje bevat alle letters uit het alfabet inclusief de Nederlandse tweeteken klanken. De letter in de letterdoos zijn een mooi voorbeeld van functioneel ontwerp. De letters zijn ontworpen zodat ze duidelijk leesbaar zijn, en dus geen verwarring veroorzaken.

De Plannenmannen werken aan verschillende soorten opdrachten voor verschillende opdrachtgever. Daarvoor is het belangrijk een logo en een beeldmerk te hanteren dat multi interpretabel is. Er is daarom gekozen een 2 kleuren flatdesign waar zowel het beeld beeldmerk als het uitgeschreven logo op verschillende manieren te gebruiken in verschillende kleursamenstellingen.

Brand design_

Wij, David en Sem, zijn twee mannen uit het oosten van het land. Met ons huidige project gaan we het debat aan omtrent kernenergie en afval. Als makers zijn we aan het onderzoeken hoe we kernafval kunnen recyclen.

Op maat gemaakt lettertype_

Binnen de vormgeving wordt er gebruik gemaakt van 2 verschillende lettertypen. Het logo is opgebouwd vanuit een lettertype geinspireerd vanuit de letterdoos die al eerder aan bod is gekomen. Op basis van deze letters is er een eigen lettertype ontworpen. Het lettertype bevat organisische lijnen waardoor hij analoog aanvoelt. 

 

Daarnaast hanteren we een strakker lettertype voor bodyteksten en koppen. Dit is het lettertype genaamd “poppins”. Er is voor poppins gekozen omdat deze dezelfde ronde vormen bezit als het plannenmannen lettertype, maar een stuk “cleaner” aanvoelt die benodigd is voor body teksten. 

Authentiek en levendig_

Het kleurenpallet van de Plannenmannen bestaat uit frisse aarde tinten. Hierin is er gekozen voor 3 verschillende primaire kleuren, waardoor het multi-interpretabele logo versterkt wordt. 

Voor een achtergrond van deze primaire kleuren is gekozen voor een wit met een klein geel tintje. Hierdoor komen deze kleuren iets beter tot zijn recht.  Daarnaast komt het huisstijl & logo monochroom ook goed tot zijn recht dus daarom de keuze om zwart & wit ook toe te voegen aan dit pallet.