• Jesper Tielbeke

Een merk zonder clichés ! De eeuwige strijd met clichématige trends.

86% van de consumenten geeft aan dat een authentiek merk van belang is bij de aankoop van een product of dienst. Wat houdt authenticiteit echter precies in? Origineel? Echt? Volgens The Journal of Consumer Psychology, is dit het: "the extent to which consumers perceive a brand to be faithful towards itself, true to its consumers, motivated by caring and responsibility, and able to support consumers in being true to themselves."


Niet gek dat authenticiteit een begrip is dat veelal onderdeel uitmaakt van brand positionering. Authenticiteit is echter meer dan een begrip wat je slechts benoemt. Een voorbeeld hiervan is “Maza”. Maza maakt verschillende smaken hummus en verkoopt deze op grote schaal in de supermarkten. Het merk Maza communiceert een mediterraans gevoel. Dit is zowel in het logo als in de huisstijl zichtbaar. Ze communiceren zelfs op hun verpakking “volgens authentiek recept”. In 2018 deed het TV-programma Keuringsdienst van waren onderzoek naar de hummus van Maza (https://www.youtube.com/watch?v=5B6d1f3PDE0). Maza’s producten bleken verre van authentiek te zijn. Een goed voorbeeld van de kracht van branding.


Maar de vraag is of je de consument voor de gek wilt houden en hoe lang je dat als merk kunt volhouden? Is het niet veel interessanter om je doelgroep uit te dagen en op te vallen ten opzichte van je concurrenten? Een merk bouwen die concurrenten achter zich laat en zijn eigen pad bewandelt? Als authenticiteit echt van belang is, en steeds belangrijker wordt, is het dan niet veel interessanter een waterdicht en duurzaam merk te bouwen?


Wij geloven dat als je op deze manier je hoofd boven de massa durft te steken, je juist eerder zichtbaar wordt maar tevens een duurzame relatie kunt opbouwen met je klant. Een mooi voorbeeld hiervan is de succesvolle rebranding van Engelse surfmerk Finisterre. Ze speelden voorheen in op het zon, zee en strand imago met zomerse boardshorts, maar zijn zich na de rebranding gaan richten op een specifiek Engels authentiek imago. Waarbij comfy gebreide truien en down jackets op de voorgrond traden.


Zal Maza ook de loep durven te leggen op hun product, en een nieuw pad durven te bewandelen? Durven ze de Nederlandse vertaling van authenticiteit in hun producten ook door te voeren binnen hun communicatie? Dit zoals bij de aflevering van de Keuringsdienst van waren al plagerig werd voorgesteld; “Volgens Zaans recept”. Wij dagen ze uit!