• Jesper Tielbeke

Gemengde gevoelens uit de designwereld over de “Dark Mode” van iOS 13.



Apple introduceerde met iOS 13 de nieuwe “Dark Mode” feature. Een modus waarin de achtergrond donker is en de content een hogere helderheid heeft. Dit zou rustiger zijn voor je ogen, voornamelijk in “low-light” situaties zoals s’avonds. Daarnaast zou het ervoor zorgen dat de content juist in de spotlight zou staan, waardoor het overzichtelijker zou zijn. En als laatste zou het de levensduur van de batterij verhogen, voornamelijk op de nieuwe OLED telefoon van Apple.

Design Week is op bezoek gegaan bij verschillende ontwerpers om de meningen over deze verandering te peilen. Hieronder een aantal uitspraken.


Matthew Cockerill

“I wouldn’t say Dark Mode is a fad. I think it depends on what you are designing. For example, it could be beneficial for data visualisation. A few companies have been this — it makes the colours pop and easily identifiable — but readability is reduced so it’s not ideal for news apps which are optimal with black text on a white background. We will definitely be working with the feature in mind but it’s dependent on who we are designing for and why.”


Waar Matthew dus op doelt is dat deze modus niet voor elke overdracht van content werkt. Het is bewezen dat tekst moeilijker te lezen is op een donkere achtergrond, maar dat visuele content er wel beter uit kan springen. Hieruit is te concluderen dat hij het dus wel moeilijk vindt dat het over het algemeen wordt uitgerold.


David Friedmann

“I hope we can use this opportunity to think beyond simply modifying the colour schemes of our existing products to reduce users’ eye strain and light pollution. Should our digital experiences really just be the same, but darker to allow us to continue to consume the same content for longer?


David Friedmann hoopt dat deze Dark Mode een aanzet geeft in het dieper nadenken over de digitale ervaring in combinatie met “light pollution”.


Zoals deze designers al laten blijken heeft deze introductie voor veel nieuwe uitdagingen gezorgd in design land. Deze verandering betekent namelijk meer dan simpelweg je ontwerp omdraaien. De afbeelding hieronder laat zien wat het resultaat zou zijn van “inverting”.



Zoals te zien is zit er wel meer achter een re-design naar deze Dark Mode. Dit artikel van UXDesign.cc behandeld een aantal elementen waar je bij een re-design naar Dark Mode op moet letten:


Schaduw: Met donkere elementen is het moeilijker om met schaduwen te werken. Waar bij lichte elementen een schaduw kan bestaan uit een grijstint neigt het bij donkere elementen al snel naar zwart (#000)



Kleurenpalet: Het kan goed zijn dat het kleurenpalet van jouw merk goed past op een lichte achtergrond. Neem dus niet automatische alle kleuren mee naar het ontwerp van een Dark Mode, wees kritisch.



Logo & huisstijl: Mocht het logo en de huisstijl ontworpen zijn voor een lichte achtergrond, dan is het cruciaal om deze ook te ontwerpen voor donkere achtergronden.