• Jesper Tielbeke

Het verhaal achter ons merk. Herman Snellen. Zonder deze man was 20to10 geen 20to10.

Bij 20to10 houden we van verhalen vertellen. Onze eigen merk is een voorbeeld van hoe we deze verhalen doorvertalen naar een visuele belevingswereld. Dit verhaal begint in de winter van 1834, wanneer Herman Snellen geboren werd in Zeist. Herman Snellen was een Nederlands oogarts en hoogleraar oogheelkunde. Een revolutionair denker, niet alleen in de oogheelkunde. Zijn innovatie binnen de oogheelkunde heeft namelijk veel meer teweeg gebracht.



Herman Snellen kwam namelijk in 1862 met de oogkaart zoals we hem vandaag de dag nog steeds kennen. Voor deze oogkaart werkte oogartsen met zelf ontwikkelde kaarten die bij elke oogarts weer anders waren. De Snellen kaart werd massaal opgepakt omdat de kaart zo strak en functioneel ontworpen was. Dit heeft Snellen kunnen realiseren door de letters in een 5 x 5 grid te ontwerpen, hieronder een voorbeeld hiervan.



Zelfs meer dan 150 jaar later hangen deze kaarten nog steeds bij oogartsen. De letters ontworpen, ook wel optotypes genoemd, zijn een perfect voorbeeld van functioneel ontwerp. De reden waarom Snellen al in 1862 dit minimalistische ontwerp heeft gebruikt was om de letters zo overzichtelijk mogelijk te maken. Optotypes zijn ontworpen op basis van simpele geometrie waarin de dikte van de lijnen even groot zijn als de dikte van de ruimte ertussen (negative space). Hierdoor kon Snellen de juiste consistentie realiseren, en waren hierdoor alle letters even wijd en hoog.



20/10 is een uitkomst uit een oogtest op de Snellen kaart. Dit betekent dat je van 20 voet kan zien wat de gemiddelde mensen van 10 voet kunnen zien. Precies deze positie nemen wij in als creatief partner. Als creatief partner gebruiken wij deze "20 feet" positie bij het pinpointen van knelpunten en het vinden van creatieve oplossingen. Dit doen we samen met de 10 voet (de betreffende organisatie) zodat we maximaal gebruik maken van de know-how van uw interne organisatie & bedrijfsvoering.



Het merk 20to10 is opgebouwd vanuit de denkwijze van Herman Snellen. Op basis van de 5 x 5 ontwerpprincipe hebben wij ons logo en lettertype opgebouwd. De drie kleuren vierkanten in het logo representeren hierin een box uit het 5 x 5 grid. Op onze website is meer te lezen over de vertaalslag van dit concept naar een visueel merk. https://www.20to10.nl/20to10