• Jesper Tielbeke

Hoe merken inspelen op World Mental Health Day 2019

10 Oktober was het "World Mental Health Day". Een onderwerp dat gelukkig steeds meer bespreekbaar wordt maar in veel zakelijke omgevingen nog steeds gevaarlijk terrein is.


In het kader van "Creativity is the new productivity": Uit onderzoek van Digiday+ blijkt dat 79 procent van de illustratoren uit de creatieve sector blijkt te kampen met mentale problemen gerelateerd aan hun werkdruk.



Een perfecte opportunity voor vooruitstrevende bedrijven om het goede voorbeeld te nemen en dit onderwerp gesprek van de dag te maken. Een van deze voorbeelden is TOPSHOP TOPMAN die samen met Agency Havas een brilliante marketingcampagne "Calm" gelanceerd hebben. Ze brachten naar aanleiding van "WMHD" een t-shirt uit waar de care labels niet aan de binnenkant zaten maar aan de buitenkant. Met hierop teksten die het onderwerp bespreekbaar helpen maken.



Ook Ace & Tate lanceerde in samenwerking met illustrator Freddy Carrasco een comic met het onderwerp zelf acceptatie. De prachtige goudkleurige illustraties onderzoeken het thema balans en welzijn. "Imagine a future in which we would all take a collective moment to stop and breathe mindfully: would the world be a kinder place?". De opbrengsten van deze comic gaan volledig naar SANE, a mental health charity based in the UK. https://www.aceandtate.com/nl/comic-a-present-future