• Jesper Tielbeke

Podcast blijven groeien, en waarom marketeers hier blij van worden.


Boem, we gooien gelijk maar even met een aantal cijfers om deze trend te onderbouwen. Op basis van recent onderzoek wordt voorspelt dat in 2022 podcasting 82% gegroeid is ten opzichte van 2019. In 2006 was maar 22% van de Amerikaanse bevolking op de hoogte van de term “podcasting”. Anno 2019 is dit gegroeid naar 70%. Met deze cijfers is de groei van advertising via dit medium ook snel een feit. In 2018 kwam er in podcasting land maar liefst $402 miljoen aan advertising inkomsten binnen. Uit onderzoek blijkt dat deze cijfers in 2020 zullen groeien naar $659 miljoen. Deze cijfers rollen uit onderzoeken gebaseerd op Amerika, maar kunnen niet genegeerd worden door ons in de lage landen.


De reden waarom podcasts zo interessant kunnen zijn voor bedrijven is omdat de betrokkenheid van dit medium erg hoog ligt. 85% van de mensen luistert een podcast van voor tot achter helemaal uit. Uit onderzoek blijkt dat 65% van de podcast luisteraars actief op zoek gaat naar een merk of product van het gesponsorde bericht. Dat zijn cijfers waar je als marketeer blij van wordt.


Hoe komt het dat deze cijfers zo hoog liggen? Niche, niche en nog eens niche. Aangezien er zoveel niche's bestaan in de wereld van podcasting is het voor merken die dezelfde niches aanspreken een zeer effectief medium. Het grootste deel van deze advertisers zijn start-ups, een perfecte match aangezien podcasting veel early-adopters kent die maar al te graag als eerste om de hoek komen kijken. Dit wordt versterkt door de vertrouwensband die de host heeft opgebouwd met zijn trouwe luisteraars.


Ook wij luisteren uren weg aan podcasts. Hieronder een aantal aanbevelingen voor als je opzoek bent naar nieuwe podcasts.


99% Invisible: "99% Invisible is about all the thought that goes into the things we don’t think about". Hierbij wordt voornamelijk de nadruk gelegd op architectuur & design in de wereld waar we nooit bij stil hebben gestaan. Een podcast gehost door Roman Mars, met al meer dan 300 afleveringen op de teller.


Death in Ice Valley: In deze miniserie stort een onderzoeksjournalist van de Noorse radio zich op een onopgelost mysterie. Het mooie van dit speurwerk is dat je zelf mee kunt doen. Er is een actieve Facebook groep van luisteraars die op basis van deze podcasts zelf onderzoek zijn gaan doen.


Wilde Haren de Podcast: Een Nederlandse podcast gehost door Vincent Patty, of Jiggy Dje voor de hip hoppers onder ons. Vincent zit elke week aan tafel met interessante gasten om een aantal uur te praten over van alles en nog wat. Mist totale structuur en is daarom zo fijn.