• Jesper Tielbeke

Van antieke vondst naar eigen lettertype. Het merk: PlannenMannen.


Deze week blikken we terug op het werk in dat wij 2019 voor de PlannenMannen gemaakt hebben. Ontwerpstudio de PlannenMannen is een bureau in Utrecht dat zich richt op social design. In een wereld waar er 3 keer zoveel stoelen dan mensen zijn is het cruciaal goed na te denken over het belang van nieuwe producten. Gedreven door deze context werken het duo van twee industrieel ontwerpers aan projecten binnen sociaal en maatschappelijke context.


Wat aansprak aan de werkmethode & werkomgeving van de PlannenMannen is dat deze heel analoog aanvoelde. De PlannenMannen werken in een werkplaats waar de hout en metaal bewerkingsmachines voor het achtergrondgeluid zorgen en waar overal schetsen van nieuwe producten aan de muur hangen. Dit, in combinatie met het karakters van de jongens, wees het al snel op dat een logo die ook deze analoge ambacht moest uitstralen.


De PlannenMannen werken als een geoliede machine, die zowel voor kleine opdrachtgevers als grotere opdrachtgevers werk maakt. Een bureau dat een breed scala aan bedrijven zal moeten aanspreken, zolang de projecten binnen de overkoepelende missie valt: creëren van producten en diensten die verder gaan dan een technische oplossing ten behoeve van maatschappelijk belang.


Deze observaties hebben in de ontwerpfase gezorgd voor de 2 belangrijkste criteria. Het merk moest enerzijds analoog aanvoelen, en anderzijds clean & modern genoeg zijn om dit brede publiek aan te spreken.



Na een tijd aan de tekentafel bleek de combinatie van deze criteria nog niet zo makkelijk te zijn. Dit totdat we de studio uit liepen en een gouden vondst deden in een antiek winkel. Een letterdoosje uit de jaren 70 met exact de letters waar we naar zochten. Op basis van dit letterdoosje hebben we een eigen lettertype voor de PlannenMannen ontworpen waarmee het font logo ontworpen is. De letters in dit lettertype hebben de imperfecties die we nodig hadden om dit analoge gevoel te communiceren, maar zijn functioneel en minimalistisch genoeg om een brede groep aan te spreken. Het beeldlogo refereert naar de tegeltjes uit dit letterdoosje.



De rest van de visuele vertaling van het merk rolde er na deze bron van inspiratie er al snel uit. Op onze website is het gehele project van de PlannenMannen te vinden, neem vooral nog een kijkje via deze link.